نفت شیل آمریکا در آستانه یک رکوردشکنی جدید

افزایش تولید نفت شیل، آمریکا را به سمت تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز و تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای روسیه نزدیک کرده است.

تولید نفت آمریکا به مرز 11 میلیون بشکه در روز نزدیک می شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رکورد جدید تولید نفت آمریکا طی روزهای اخیر، احتمالا دوام نخواهد داشت اما در هر حال، دولت آمریکا پیش بینی کرده است که تا سال 2019 تولید داخلی نفت در این کشور از مرز 11 میلیون بشکه در روز عبور کند و به سطح رقابتی با روسیه، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا برسد.

تاثیرات اقتصادی و سیاسی افزایش تولیدات نفتی آمریکا بسیار قابل توجه است. کاهش واردات نفت به یک پنجم طی دهه گذشته باعث ایجاد مشاغل با درآمد بالا در جوامع روستایی و کاهش 37 درصدی قیمت بنزین از نقطه اوج آن در سال 2008 شده است.

نگرانی ناشی آمریکا از کمبود شدید انرژی در سال 1970، اکنون با سیاست "سلطه انرژی" جهانی جایگزین شده است.

به گفته یک کارشناس، این اتفاق در کنار جایگزین شدن زغال سنگ با گاز طبیعی شیل در نیروگاه‌ها، تاثیرات مثبت غیرقابل باوری بر اقتصاد آمریکا داشته است. 

بنا به اعلام گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو، صادرات انرژی آمریکا در حال رقابت با نفت خاورمیانه برای فروش در آسیا است. حجم تجارت روزانه قراردادهای نفتی آمریکا در دهه گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

قیمت نفت خام تگزاس غربی (وست تگزاس اینترمیدیت) به عنوان شاخص قیمت نفت آمریکا در حال حاضر توسط مصرف کنندگان خارجی بنزین، نفت دیزل و نفت خام آمریکا در سراسر دنیا از نزدیک دنبال می‌شود.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا بخش تولید نفت شیل می‌تواند با همین رویه به تولید ادامه دهد یا نه. رشد سریع نگرانی‌ها در این باره مربوط به این است که پیشرفت در صنعت نفت و پیش بینی درباره میزان تولیدات نفتی بسیار خوش بینانه صورت گرفته است.

هزینه های کار و خدمات قراردادی اخیرا به شدت افزایش یافته است. در بسیاری از میدان های نفتی فعال، قیمت زمین های حفاری نیز بالا رفته است و برخی سرمایه داران نفت شیل از تولیدکنندگان خواسته‌اند تا بر بهبود بازدهی کوتاه مدت به جای گسترش عملیات حفاری تمرکز نمایند.

اما تولیدکنندگان آمریکایی فراتر از انتظارات عمل کرده‌اند و توانستند بر چالش های جدی در این زمینه غلبه کنند. از جمله این چالش ها تلاش های اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای از دور خارج کردن شرکت های تولیدکننده نفت شیل از طریق انباشت بازارهای جهانی است.

تولیدکنندگان نفت شیل توانستند ازطریق کاهش جدی قیمت و پیشرفت های سریع در فناوری حفاری برنده جنگ قیمت باشند. در حال حاضر هر بشکه نفت بیش از 64 دلار معامله می شود که این قیمت برای بسیاری از تولیدکنندگان آمریکای برای تامین مالی هزینه های توسعه حفاری و پرداخت سود سهام به سهامداران کفایت می کند.

در اواخر سال 2015  گنگره آمریکا ممنوعیت اعمال شده ناشی از تحریم های سال 1973 اوپک را لغو کرد.

آمریکا در حال حاضر بیش از 1.7 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام دارد و امسال به حداکثر ظرفیت صادراتی گاز طبیعی خود یعنی 3.8 میلیارد فوت مکعب در روز رسیده است. پایانه هایی که زمانی برای واردات گاز طبیعی مایع طراحی شده بودند، اکنون برای صادرات آن بازسازی شده اند.

یکی از معاونان شرکت بیکرهیوز، شرکت نفت و گاز آمریکا، گفت در زمینه حفاری نیز این کشور پیشرفت های چشمگیری داشته است. سرعت و کارایی حفاری ها موجب دستیابی به تولید کافی شده است. وی افزود در حال حاضر حفاری چاه های نفت ظرف یک هفته صورت می گیرد. این در حالی است که چند سال قبل این روند ممکن بود تا یک ماه به طول بیانجامد.

مرحله بعدی رشد تولیدات شیل به روش های دستیابی به نفت بیشتر از هر چاه بستگی دارد. شرکت های نفتی اکنون سنسورهای را بر روی مته های حفاری نصب می کنند تا به طور دقیق به ته نشست های نفت دست یابند.

کیت ریچارد، مدیر ارشد شرکت انرژی وارویک می گوید: توسعه سرمایه گذاری ها باعث شده است که حتی چاه های واقع در مناطق با بازدهی کمتر نیز در لیست حفاری قرار بگیرند.

شرکت های نفتی برجسته در آمریکا از جمله اکسان موبیل و شورون یک دهه پیش برای تولید نفت شیل بیشتر به سمت میدان های نفتی خارجی روی می‌آورند. اما اکنون رویه خود را تغییر و سرمایه گذاری بیشتری در میدان های نفتی داخلی انجام داده‌اند.

گفتنی است نفت شیل آمریکا به دلیل هزینه‌های پایین استخراج و در نتیجه پایین بودن قیمت تمام‌شده آن، یک رقیب جدی برای نفت سایر مناطق جهان از جمله خاورمیانه به شمار می‌رود.

انتهای پیام

تولید نفت آمریکا به مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
روش استخراج نفت کلاسیک هزینه بالایی دارد. ایران باید روی دانش و استخراج نفت سرمایه گذاری کند تا هزینه استخراج را پایین بیاره.
آخرین اخبار